شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۷:۴۰ ب.ظ

درباره سايت

مرحله سوم

راه حل‌های جدید و نو در زمینه‌ی رفع معضلات اجتماعی مانند فقر، طلاق، محرومیت و ... را در مرحله سوم دنبال کنید.

بایگانی

نويسندگان

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

۰

کوتاه‌نوشت: واردات ایرباس در عوض توجه به گورخواب‌ها!

 پاراگراف‌ها و کوتاه‌نوشت‌ها

طی چند روز گذشته نخستین محموله هواپیمای ایرباس وارد جمهوری اسلامی ایران شد و به ناوگان هواپیمایی ایران‌ایر پیوست. راقم سطور کاری به نزاع ها و اختلافاتی که بر سر اجاره ای بودن یا فروشی بودن این هواپیماها صورت گرفته ندارد. همچنین تحلیل اینکه هدف از وارد کردن این هواپیما زمینه سازی برای انتخابات 96 هست یا نه نیز موضوع نوشتار حاضر نمی باشد.

در واقع ممکن است تحلیل های مختلفی از ورود ابرباس‌ها به ایران ارائه شود؛ اما قریب به اتفاق این تحلیل ها سطحی بوده و فقط درصدد حمله و هجمه به یک دولت هستند نه یک تفکر و نظام فکری. آنچه در این حادثه مهم است و باید مد نظر نیروهای انقلاب قرار گیرد تا از رهگذر آن، مانع اصلی پیش روی انقلاب اسلامی را بشناسند؛ این است که چرا با وجود اینکه کمتر از یک ماه قبل از ورود ایرباس، تصاویری از هم وطنان گور خواب منتشر شد، دولت یازدهم در عوض رسیدگی به گورخوابها پول هنگفتی را بابت قرارداد با شرکت ایرباس پرداخت کرد؟ در واقع چرا توسعه‌گراترین دولت جمهوری اسلامی در عوض رسیدگی به محرومین، وسیله ایاب و ذهاب ثروتمندان به تورهای آنتالیا و ترکیه را فراهم کرد؟

پاسخ سؤال واضح است؛ علت چنین اتفاقاتی را در یک جمله می توان خلاصه کرد: «در الگوهای مبتنی بر توسعه_غربی، تنها و تنها سرمایه دارها هستند که اهمیت و ارزش دارند و باقی مردم به عنوان تابعی از وال استریت نشینان تعریف می شوند.»

در واقع درست است که دولت یازدهم از دیگر دولت های سابق اهمیت کمتری را برای فقرا و مستضعفین قائل شده است؛ البته این موضوع نیز ناشی از غلظت توسعه‌گرایی در این دولت است. اما نکته مهم این است که حتی اگر افراد مؤمن و انقلابی در صدد رسیدگی به فقرا و محرومین باشند؛ در صورت استفاده از الگوهای مبتنی بر توسعه غربی، رهاورد زیادی را به دست نخواهند آورد؛ اگرچه که ممکن است امکاناتی حداقلی را برای محرومین فراهم آورند.

به صورت صریح‌تر باید گفت تا زمانی که نیروهای انقلاب با غفلت از الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت به استفاده از الگوهای غربی و اقتصاد سرمایه داری که با بی عدالتی و نابرابری عجین هستند روی می آورند، نباید توقع داشت که اتفاقاتی مانند خرید هوایپماهای ایرباس برای رفاه حال ثروتمندان تکرار نشود. چراکه الگوهای غربی از بیخ و بن معتقد به محوریت سرمایه دار هستند و تمام ساختارهای جامعه را بسیج می کنند تا ملاکین و ثروتمندان در رفاه و آسایش بیشتر به سر برده و هر روز دارایی ها و قدرت خود را افزایش دهند.

بهتر است نیروهای انقلاب برای کمک به محرومین و تحقق آرمان بزرگ انقلاب یعنی عدالت اجتماعی در عوض حمله و هجمه به یک دولت، نوک پیکان حمله را به سمت منشأ این بی عدالتی ها یعنی الگوهای توسعه غربی ببرند. در غیر اینصورت حتی در صورت روی کار آمدن انقلابی ترین دولت نیز تغییر زیادی در وضعیت مستضعفین و پابرهنگان ایجاد نخواهد شد. البته که دولتمردان باید انقلابی باشند؛ اما نرم افزارهای اداره جامعه نیز باید نشات گرفته از اسلام شریف باشند. به قول علمدار نظام، تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای ما حیاتی است.

خانه از پاى بند ویران است

خواجه در بند نقش ایوان است

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی